Foire aux questions

La santé de votre enfant est l'une de vos principales préoccupations et nous sommes là pour répondre à vos questions! Consultez les questions les plus fréquemment posées ci-dessous pour voir si vous trouvez ce que vous cherchez. Si nous ne répondons pas à votre question, n'hésitez pas à nous appeler ou à nous envoyer un courriel à Kanata@ontheball.ca ou Orleans@ontheball.ca afin que nous puissions répondre à vos besoins et à ceux de votre enfant.

À quel sujet?
FAQ GÉNÉRALE
Which type of therapy is right for my child?

Each child is unique and has their own goals, so it depends what you are looking for. Here's a quick guide to help you choose the right therapist:

Occupational Therapist: Great for improving activities of daily living, sensory processing, emotional regulation, executive functioning, and fine motor skills.

Psychotherapist: Occupational therapists skilled in addressing emotions, mental health, and trauma.

Physiotherapist: Ideal for addressing gross motor skills, musculoskeletal issues/injuries, neurological and genetic conditions.

Kinesiologist: Perfect for improving gross and fine motor skills, promoting physical fitness, activity, and healthy movement patterns.

RSSW: Helps navigate resources and funding options for families, provides social and emotional support for children, addressing behavioral and emotional challenges.

Feel free to contact us if you have any questions and we will be happy to set you up with the right therapist!

What ages of children do you treat?

We treat all children from birth to 18+ and will even treat adults too!

Nous sommes sur une liste d’attente pour un programme public. Pouvez-vous traiter mon enfant au privé pendant que nous attendons le début de ce traitement?

Oui! Nos thérapeutes peuvent vous aider à démarrer la thérapie de votre enfant et collaborer avec votre équipe médicale actuelle et future.

Mon enfant est autiste et a du mal à se concentrer. Êtes-vous en mesure de l’accueillir?

Nos thérapeutes sont heureux d’accueillir des enfants de toutes capacités. Notre clinique est équipée de salles de consultation privées ainsi que de deux gymnases qui peuvent accueillir plusieurs enfants en même temps. Dans certains cas, un assistant spécialement formé et ayant une longue expérience avec les autistes aidera les enfants qui ont besoin d’un peu plus de soins. Veuillez nous indiquer si ce choix pourrait être une bonne option pour votre enfant.

Mon enfant a-t-il besoin de physiothérapie, d'ergothérapie ou de yoga?

Consultez la section sur nos services pour voir ce que nous offrons. Nous nous occupons d’enfants ayant toutes sortes de besoins et nous serions heureux de vous aider à aborder les vôtres. Si vous souhaitez discuter des besoins unique de votre enfant, n'hésitez pas à nous appeler.

Mon enfant a-t-il besoin de la recommendation d’un médecin?

Aucune recommandation n’est nécessaire pour prendre un rendez-vous. Toutefois, certaines assurances complémentaires en exigent une. Veuillez d’abord vérifier auprès de votre compagnie d’assurance.

FAQ FACTURATION
What is Your Cancellation Policy and Associated Fees?

We understand that sometimes schedules change and you may need to cancel your appointment. Please be aware that cancellations made less than 24 hours before the scheduled appointment time will incur a $40 cancellation fee. This fee helps us manage our scheduling and maintain the highest level of care for all our patients. In cases of a missed appointment without any prior call or email, referred to as a “No Show”, we will charge the full fee of the session.

What payment methods do you accept?

We accept debit, Mastercard, Visa, cash payments, and On The Ball gift cards.

Are your services covered under OAP?

Occupational therapy, psychotherapy, social service work, and some of our group programs are covered under the new guidelines for OAP funding. However, we encourage you to check with your OAP representative to determine your funding and eligibility requirements.

Quelles sont certaines autres possibilités d’aide financière?

Le gouvernement de l’Ontario offre de nombreux programmes, notamment :

Puis-je obtenir une copie numérique de mon reçu?

Bien sûr! Nous pouvons fournir des reçus imprimés ou les envoyer par courriel.

Vos services sont-ils couverts par l’Assurance-santé de l’Ontario (OHIP)?

Malheureusement non, mais de nombreuses compagnies d’assurance remboursent nos services. Vérifiez auprès de votre compagnie d’assurance pour la liste des services couverts. Nous fournissons des reçus.

Faites-vous la facturation directe aux fournisseurs d’assurance complémentaire?

Pas pour l’instant, mais vous pourrez présenter le reçu à votre assureur. Nous recommandons de vérifier auprès de votre compagnie d’assurance avant de prendre rendez-vous.

FAQ ÉVALUATIONS
Nous sommes sur une liste d’attente pour un programme public. Pouvez-vous traiter mon enfant au privé pendant que nous attendons le début de ce traitement?

Oui! Beaucoup de nos patients sont sur de longues listes d’attente pour des problèmes qui doivent être traités le plus rapidement possible. Nous sommes heureux d’offrir une équipe de thérapeutes avec plusieurs plages horaires disponibles, ce qui nous permet de voir votre enfant plus rapidement.


Mon enfant est autiste et a du mal à se concentrer. Êtes-vous en mesure de l’accueillir?

Our therapists are happy to see children with all abilities! Our clinic is equipped with rooms in order to privately serve each patient and a gym to accommodate multiple children at the same time. In some cases, our PT/OT assistant will help with children who need a little extra care. They are specially trained and have a lot of experience with children with Autism. Please mention if this would be a good option for your child.

Mon enfant a-t-il besoin de physiothérapie, d'ergothérapie ou de yoga?

Consultez la section sur nos services pour voir ce que nous offrons. Nous nous occupons d’enfants ayant toutes sortes de besoins et nous serions heureux de vous aider à aborder les vôtres. Si vous souhaitez discuter des besoins uniques de votre enfant, n'hésitez pas à nous appeler.


FAQ INSTALLATIONS
Do You Offer Teletherapy, Home Visits, or School Visits?

We do! Teletherapy (virtual sessions), home visits, and school visits can be arranged subject to availability of each therapist. If this is something you are interested in, please contact our reception team and we will match you up with the best therapist for your needs.

What are your hours of operation?

We are open Monday - Thursday 8 am - 8pm, and Friday and Saturday 8 am - 4 pm. Individual therapist’s hours will differ.

Please note we are closed on all statutory holidays

Where is your clinic located?

Our Kanata clinic is located at:

308 Palladium Drive

Kanata, Ontario

K2V 1A1

Our Orleans clinic is located at:

3095 St-Joseph Blvd

Orleans, Ontario

K1E 3W6

Y a-t-il des toilettes et une table à langer sur place?

Bien sûr!

Vos cliniques sont-elles accessibles en fauteuil roulant et aux poussettes?

Yes! Our Kanata location is designed with accessibility in mind. The front door is completely wheelchair and stroller accessible, situated at the same level as our clinic to ensure easy and convenient entry for all our visitors.

If you are coming to our Orleans location, the front door is also completely accessible. There is an elevator to bring you up to the second floor where our clinic is located. 

Y a-t-il du stationnement sur place?

Oui! Il y a beaucoup de places de stationnement gratuites à Kanata et à Orléans.

FAQ RENDEZ-VOUS
How long is each appointment?

Your initial assessment usually takes 60 minutes. Follow up appointment duration and frequency vary based on each unique child and their personalized care plan. Most follow up appointments are 30 or 45 minutes long.

What if I have an emergency and need to cancel at the last minute?

We understand that emergencies happen. If you have an urgent situation that prevents you from attending your appointment and it's less than 24 hours before your scheduled time, please contact us as soon as possible to explain the circumstances. We will review each case individually and may waive the cancellation fee in cases of genuine emergency.

Why is there a cancellation fee?

Our cancellation fee is in place to encourage timely notifications of cancellation. This policy helps us manage our resources effectively and ensures that we can provide timely care to all our patients. By receiving early notifications of cancellations, we can offer these time slots to other patients who may be in need of urgent care or are waiting for an available appointment.

What is the process for canceling an appointment?

We understand that sometimes schedules change and you may need to cancel your appointment. To do so, please follow these steps:

Contact Us Early: For a cancellation without a fee, we request that you contact us at least 24 hours in advance of your scheduled appointment time. This allows us to offer the slot to other patients who may be waiting for an appointment.

How to Cancel: You can cancel your appointment by calling or emailing our front desk or through our online patient portal. Please provide your name, appointment date and time, and a brief reason for the cancellation.

Cancellation Fee: Please be aware that cancellations made less than 24 hours before the scheduled appointment time will incur a $40 cancellation fee. This fee helps us manage our scheduling and maintain the highest level of care for all our patients.

Rescheduling: If you need to reschedule your appointment, we are more than happy to assist you. Please let us know your preferred dates and times, and we will do our best to accommodate your request.

Puis-je réserver en ligne?

Your initial assessments must be booked through our reception team by phone or email, however you may book online for follow-up appointments.

Comment prendre rendez-vous?

For initial assessments, please call or email our clinic and a receptionist will be happy to set you up with the appropriate therapist.‍

Kanata: 613-831-2377 kanata@ontheball.ca

Orleans: 613-898-9585 orleans@ontheball.ca

Follow ups can also be made by calling or emailing our team, or online through the Jane App.

N’hésitez pas à nous appeler pour toute autre question.

Si vous souhaitez rester informés, être les premiers à connaître les nouvelles importantes ou recevoir des conseils exclusifs, inscrivez-vous dès aujourd'hui à notre bulletin électronique!

Vous êtes maintenant inscrit !
Oups ! Un problème est survenu lors de la soumission du formulaire.
Mon enfant a-t'il besoin de services en physiothérapie ou en ergothérapie?
Répondez à notre questionnaire